Er is ingebroken, wat nu?
Na een welverdiende vakantie of na een dagje of avondje weg komt u thuis en ziet u met grote schrik dat er is ingebroken. Ondanks de schrik en eventuele paniek is het erg belangrijk om zo rustig mogelijk te blijven en de volgende stappen te volgen.
Stap 1: Stel de politie op de hoogte
Na het constateren van de inbraak brengt u de politie op de hoogte. Doe dit u niet via 112, maar bel het algemene telefoonnummer: 0800-8844. Het doen van aangifte is verplicht om een vergoeding te krijgen van uw verzekering. Om de kans op het vinden van de dader te vergroten, is het aan te raden zo min mogelijk spullen aan te raken. De politie kan met sporenonderzoek mogelijk DNA vinden van de dader.
Mocht u de daders op heterdaad betrappen, bel dan natuurlijk wel zo snel mogelijk 112.
Stap 2: Ga na welke spullen er zijn gestolen
Begin met het opstellen van een lijst met spullen die er zijn gestolen. Mocht u constateren dat er pasjes of telefoons weg zijn, blokkeer deze dan zo snel mogelijk. Bij verschillende banken is het mogelijk om de pas via de app of online te blokkeren. Is dit niet het geval? Neem dan telefonisch contact op met uw bank.
Stap 3: Neem contact op met uw verzekeringsmaatschappij
Veel waardevolle spullen zijn verzekerd via uw inboedelverzekering. Voor deze spullen heeft u recht op een schadevergoeding. Om de vergoeding te claimen vult u een schadeformulier in. Stuur het formulier samen met de lijst van gestolen goederen en eventuele foto’s of bonnetjes op naar uw verzekeraar. Heeft u hulp nodig bij het invullen van het schadeformulier? Schakel dan uw verzekeringsadviseur in.
Stap 4: Laat de inbraakschade herstellen door een slotenmaker
Zijn de inbrekers binnengekomen door een raam in te slaan? Of door het slot te forceren? Laat dit dan zo snel mogelijk oplossen. Een tijdelijke oplossing is prettig, maar niet inbraak-proof. Uw slot kan te allen tijde worden opgelost. Onze slotenmakers hebben namelijk een 24/7 service, waardoor we bij spoedgevallen dag en nacht voor u klaar staan.